zondag 17 juni 2007

Geluidsoverlast, lichthinder en de uitbreiding van het vormingsstation.

Situering:

Plotse uitbreiding vormingstation

Eerder onverwacht en zonder overleg met de buurt begon de NMBS-dochter Infrabel eind vorig jaar het vormingstation Gent-Zeehaven verder uitt breiden. Een dergelijke uitbreiding heeft een aanzienlijke grote impact op deze wijk.

Hinder

In april 2006 is er een klachtendossier binnengebracht bij de dienst leefmilieu omtrent de geluidsoverlast. In de voorbije hete julimaand van 2006, was het in de straten nabij het vormingsstation onmogelijk met de ramen open te slapen op plaatsen waar dat voorheen wel mogelijk was. Al voor de uitbreiding was er dus al grote hinder. Die hinder zal met het operationeel maken van de nieuwe spoorbundels niet verminderen, integendeel.

Oplossingen?

De aanleg van een geluidswerende berm wordt door de Milieudienst afgewezen. Kan men een aantal geluidsarme uren voorzien? Kan het rangeren met minder lawaai? Kan een deel van het rangeren niet in de haven gebeuren in plaats van in dichtbebouwde woonwijken?


Onze vragen
- Kan de stad dit alles opvolgen?
- De studie en aanleg van een degelijk geluidsscherm/berm voor onze bewoners.
- Aanpak van de bestaande lichtpolutie en aandacht voor de nieuwe verlichting.
- Er wordt een nieuwe kuisinstallatie gepland: wat moeten we ons daarbij voorstellen? Welke schepen is verantwoordelijk voor deze materie?
- We hopen op contact bij de NMBS die vooralsnog Oostindisch doof blijft voor de lawaaioverlast.
- Waarom kon de uitbreiding van rangeerstation zeehaven niet in de zeehaven zelf gebeuren, waar er nog veel ruimte is en weinig omwonenden hinder zouden ondervinden?
- Zijn deze werksporen van tijdelijke aard?
- Waarom was er geen milieu effecten rapport (MER) i.v.m. de impact op de dichtbevolkte en kansarme wijk vlakbij het vormingsstation?
- Waarom werden de omwoners werden niet ingelicht of gehoord?

Tal van vragen waarop nog geen begin van antwoord gegeven werd.

Geen opmerkingen: